Tunsberg
Glemt passord?


Trening og kosthold

Selv om samlingen nå er over, så er det fortsatt mulig å melde seg på. Du vil få tilgang til mer enn 8 timer med redigerte opptak. Du har tilgang i ca. 3 måneder. 

Den 8. og 9. mars har du muligheten til å lære mer om sammenhengen mellom hva du spiser og trening av en av de beste i Norge. Kenn Hallstensen har jobbet med fotballagene Vålerenga, Strømsgodset, Odd-Grenland og Celtic FC, samt mange individuelle idrettsutøvere. Han har også jobbet med noen av verdens beste fotballspillere

Foredragene kan du delta på i Tønsberg, eller følge live via HD-TV (Webinar). Alle som deltar vil også få tilgang til opptak i 3 måneder. 

  • Tror du at kostholdet er viktig for treningsutbytte og prestasjon i konkurranse? 
  • Tror du at det å "spise sunt og variert, grovt brød og melk" er det optimale for treningsprestasjonen? 
  • Tror du at idrettsutøvere har enda større behov for riktig kosthold for å forebygge sykdom? Hvor ofte hører du ikke om idrettsutøvere som slite med fordøyelse, luftveisplager, forkjølelese, allergi osv. Kan det hende at den ekstreme påkjenningen de påfører kroppen gir økt behov for næringsstoffer, samt økt behov for stabilt blodsukker og kontroll på hormonene? 
Det er mange myter ute og går om hva som er det det beste kostholdet før, under og etter trening. Hvor mye proteiner trenger du? Er det alltid best å fylle opp glykogenlagrene? Er det viktig å spise rett etter trening, eller er det bedre å vente?  Bilder er fra samlingen og viser litt av utstyret vi bruker for å få god kvalitet. 



Torsdag 8. mars

Start kl 12:00 ferdig 17:00 (middag ca. 1900)

  • Det evolusjonære perspektivet – hva er vi best tilpasset å spise?
  • Korn er en "ny" matvare – hvilke utfordringer skaper dette og for hvem?
  • Sukker – verre enn du tror
  • Blodsukkerregulering – helt essensielt for kroppen
  • Det handler ikke om å spise ofte og lite
  • Hvor mange måltider skal du spise hver dag?
  • Frokost er ikke dagens viktigste måltid
  • Søvnen påvirker alt – også vekta
  • Treningens effekt på vekta og kroppssammensetningen

 

Fredag 9. mars
Start kl 10:00 ferdig kl 14:30

  • Glykogen – er det en begrensende faktor for idrettsutøvere?
  • Fettadaptering – hvordan få kroppen til å bruke mer fett som energisubstrat
  • Fett er kroppens foretrukne energisubstrat
  • Karbohydratladding
  • Er det behov for ekstra karbohydrater under trening og konkurranse?
  • Et animalskdominert steinalderkosthold kan øke treningstoleransen og prestasjonen
  • Hvilke tilpasninger kan oppstå ved omlegging til et høyfettkosthold?
  • Karbohydrater gir unødvendig høy kroppsvekt i form av ekstra væske
  • Prestasjonsfremmende kosttilskudd

For alle som er interessert i å lære mer om hvordan få bedre utbytte av trening og bedre resultarer i konkurranse. Både deg som driver med toppidrett og deg som er mosjonist vil ha stort utbytte av å delta. 

Foredag med innlagte pauser. Hvis det er ønske om det, kan skolen være med å arrangere felles middag, hvor alle deltar på matlaging etc. torsdag kveld. 

Du kan også følge foredragene via Internett. Du kan se via mobil, nettbrett, PC eller Mac og det krever ikke noe spesielt utstyr. Kan du se en video på ditt utstyr så klarer du dette! 

Alle som deltar får også tilgang til redigerte opptak i 3 måneder. Da fjerner vi alle pauser og deler opp videoene etter innhold. 

To dager med foredrag, inkludert opptak i 3 måneder.

  • Samling i Tønsberg: kr 1800
  • Live HD-TV (Webinar): kr 390


Felles middag
For de som blir med i Tønsberg, er det også mulig å delta på felles middag og matlaging på torsdag kveld. Egenandel for middag er kr 250. Vi tar hensyn til hva deltagerne tåler, og serverer selvfølgelig kun superdupersunn og god mat :) 

Må jeg følge Webinaret direkte?
Nei, du kan se opptak av foredragene i 3 måneder etter seminaret.

Trenger jeg noe spesielt utstyr? 
Opptak kan ses på PC, Mac, nettbrett og smarttelefoner. Det vil si alle plattformer.


© 2018 Tunsberg Medisinske Skole