Tunsberg
Glemt passord?

Treningsveileder
Med fokus på hvordan ernæring påvirker trening og prestasjon

Oppstart: Start når du vil
Sted: Nettstudium
Lærebøker: Litteraturliste
Studieavgift: Kr 12800 
Vilkår for oppstart og avmelding



100 % fornøyd-garanti. Dersom du innen 14 dager etter at du har fått tilgang, finner ut at du ikke er fornøyd, vil du få pengene tilbake. Les vilkår for oppstart og avmelding
 

Treningsveileder er et nettstudium hvor du lærer hvordan optimalisere både treningen og kostholdet for best mulige treningsresultater og kroppssammensetning. Med på kjøpet følger en god helse og funksjonell kropp. Ernæring og trening henger sammen, og vil forsterke effekten av hverandre. Studiet inkluderer den helt avgjørende tilleggsfaktoren søvn, i tillegg til læren om aktiv restitusjon, prestasjonsfremmende kosttilskudd og hvordan bruke ulike apparater for å måle kroppssammensetning og treningsresultater.

For optimale treningsresultater handler det om å trene og spise etter hva vi evolusjonært er tilpasset. Dette gjelder også søvn. God søvn er så mye mer enn bare selve søvnen. Forholdene må legges til rette på alle nivåer for å oppnå kvalitetssøvn. Uten dette vil treningsresultatene – både prestasjon og kroppssammensetning, bli dårligere, og det vil dessuten være vanskeligere å spise optimalt. Alt henger sammen, og er det feil på en av delene, vil det ofte forflytte seg over på flere.

Gjennom Treningsveileder har du en unik mulighet til å hjelpe og motivere dine kunder med spesialtilpassede opplegg på et høyt faglig dokumentert nivå. Motivasjon og trygghet er viktig for dem som skal legge om livsstilen på alle plan. Studiet gir deg inngående kunnskap om de ulike temaene, som vil hjelpe deg å skape trygghet, motivasjon og gjennomføringskraft.

Det er et økende fokus på trening og fysisk aktivitet både fra myndighetene og folk flest. Vi ønsker å utdanne studenter som kan dekke et økende behov for vitenskapelig basert kompetanse rundt de fleste aspekter av trening og fysisk aktivitet.

Etter ferdig og bestått studium får du vitnemål med tittelen "Treningsveileder TMS". 




tunmed.no
Treningsveileder
Rated 5/5 based on 9 customer reviews

Noen anbefalinger

«Lærerikt og en topp lærer som er rask med å svare om man lurer på noe. Tilbakemeldingene på oppgavene er veldig bra og oversiktlige. Så kan anbefale dette studie på det sterkeste. Ser frem til og starte på optimal trening og ernæring 2. »

Michael Ravneng
«Ett lærerikt studie og ser frem til og starte på Optimal trening og ernæring del 2. »

michael ravneng
«Oversiktig og oppdatert studiemateriell. Gode tilbakemeldinger og rettledninger på innleveringer. Studiet er delt inn i bolker, og det oppleves motiverende. Anbefaler dette studiet på det varmeste! »

Sissel Nevervei
Optimal trening og ernæring del 1
«Denne skolen er utrolig innholdsrik og lærerik. Er utrolig fornøyd! Har fått ett mye bedre perspektiv på treningen og kostholdet. Anbefales på det sterkeste. Kjempefornøyd med læreren jeg har. »

Renate Pettersen
Student
...
«Fra tidligere har jeg høyskoleutdanning i ernæring og idrettsernæring, men ønsket meg en bredere tilnærming til faget, og ble anbefalt dette studiet. Jeg kan på alle måter anbefale Optimal trening og ernæring del 1 og del 2 til alle som ønsker en grundig innføring i smart trening og idrettsernæring. Dette studiet har blitt et nyttig verktøy i mitt arbeide som kostholds og treningsveileder. Det har også inspirert meg til å bli mer allsidig i egentrening, teste nye treningsmetoder og har lært meg å sette sammen treningsprogram som har gitt meg resultater jeg ikke har oppnådd tidligere. At lærer Kenn Hallstensen er en av de fremste på sitt fagfelt kan jeg absolutt forstå. »

Sissel Kjørren
Kostholdsveileder
«Jeg valgte dette studiet fordi jeg ønsker å ha en professjonell fremtreden som veileder og distributør av keto støttende helsekost. Jeg har en facebookside/blog, hvor jeg inspirerer andre til trening og et ketogent kosthold. Jeg oppdaget lavkarbo for ca 10 år siden, men den gang hadde jeg ikke nok kunnskap om det og sluttet etter kort tid. Har prøvd mye siden dengang og har nå med hjelp fra dette studiet kunnet hjelpe både meg selv og andfre. »

Hege Wangen
Selvstendig distributør av helsekost
«Etter å ha gjennomgått studiet Forkurs anatomi og fysiologi var det naturlig for meg å ta studiet Optimal trening og ernæring del 1. Studiet har vært meget interessant og har gitt meg mye ny kunnskap vedrørende sammenhengen mellom trening og kosthold. Spesielt har det vært av stor interese å studere hvordan karbohydratenes positive og negative virkninger har for helsa. Og i neste fase gjennomføre noe av teorien på seg selv, for eksempel trene før første måltid, redusere karbohydratinntak til fordel for sunt fett, redusere antall daglige måltider og studere/praktisere noe av Mark Sissons forslag til et variert ukentlig treningsprogram. Det viktigste for meg har vært å konstatere lavere blodtrykk, lavere kolestrol og vektnedgang; med andre ord en sunnere kropp. Mye mer kunne vært nevnt, men dette studiet har vært så interessant at jeg har allerede meldt meg på Optimal trening og ernæring del 2 for å tilegne meg mer kunnskap, spesielt innenfor ernæring. Jeg ser frem til å gjennomføre kurset og praktisere noe av teorien på min egen helse. Kurset anbefales på det sterkeste. »

Jarle M. Elvegård
«Jeg tar studiet Optimal trening og ernæring del 1, og er meget fornøyd med opplegget til kurset og Tunsberg Medisinske Skole. Da dette er et nettstudium ligger mye av ansvaret hos oss studentene, men selve kurset er så bra lagt opp med pensum, quizer og innleveringer og kontakt med lærere at det er som å gå på høyskole/universitet. Jeg vil også trekke frem kvaliteten i det pensum som er lagt ut i de forskjellige delemnene, som meget bra og aktuelt i tiden. Kan på det aller varmeste anbefale dette studiet til alle som er interessert i trening og ernæring. For meg som treningsinstruktør gir dette en dybde i ernæringskunnskapen, slik at jeg kan forstå og gi råd til kundene mine på ett høyere nivå.»
Ingvill Kalvik
Lektor med tilleggsutdanning og pilatesinstruktør
«Dette studiet anbefales virkelig. For min del så hadde jeg sporadiske bruddstykker av kompetanse innen dette faget fra før, og dette studiet har fått satt alt på plass i rett hylle. Og samtidig fyllet skikkelig på med ekstra kompetanse. Veldig bra! Herlig stigningskurve iløpet av de 4 temaene.»
Silje E Vassøy
Coach
 Skriv en ny anbefaling!

Se innhold i hvert tema litt lenger ned. 

Etter endt utdanning vil du ha:

  • kunnskap om hvordan kosthold og trening virker inn på kroppens hormoner
  • kunnskap om hvordan man optimaliserer treningsutbyttet og kroppssammensetningen
  • kunnskap om prestasjonsfremmende kosttilskudd
  • kunnskap om den særdeles viktige funksjonen til søvn for treningsutbyttet
  • kunnskap om hvordan å optimalisere 24 timers utøveren
  • kunnskap om hvordan å måle kroppssammensetning og treningsresultater
  • kunnskap om sunne og helsefremmende tradisjonelle matvarer
  • kunnskap om grunnleggende coachingteknikker innen sport og idrett

Etter endt utdanning vil du kunne:

  • vurdere ernæringsstatus basert på kostholdsundersøkelser og antropometriske målinger
  • bruke og innhente relevant fagkunnskap om trening, kosthold og søvn
  • vurdere og justere trenings- og kostholdsprogrammer ut fra kundens ønsker, resultater, treningsstatus og livssituasjon
  • gi råd til trenende om optimale sammensetninger av prestasjonsfremmende kosttilskudd på individnivå
  • bruke og forstå ulike apparater til å måle kroppssammensetning og treningsresulater
  • lage sunne og helsefremmende tradisjonelle matvarer
  • anvende coachingteknikker i sin omgang med kunder

Etter endt utdanning kan du:

  • lage individuelt tilpassede programmer innen kosthold og trening blant annet basert på idrett, treningsmengde og –intensitet og kroppssammensetning
  • lage kostholdsplaner fra et evolusjonært ståsted med hensyn til matvarevalg, tilberedning og fordeling over dagen
  • gi faglig høyt kvalifiserte råd om søvn og lage skriftlige forslag til hvordan å optimalisere søvnen
  • hjelpe trenende med å optimalisere restitusjonen gjennom rett valg av teknikker
  • lage individuelt tilpasset oppsett for bruk av prestasjonsfremmende kosttilskudd
  • diskutere og rådgi idrettsutøvere om næringsinntak før og under konkurranse
  • kunne følge opp og eventuelt korrigere idrettsutøvere og andre trenende innen det å være en 24 timers utøver
  • videreutvikle seg selv innen de respektive områdene for å sikre livslang læring
  • bruke sunne og helsefremmende gamle mattradisjoner i kostholdet
  • kunne hjelpe trenende med mål og plan

Innhold

1. Evolusjon 1 Dette temaet går i dybden på hva vi genetisk er tilpasset gjennom lang tids evolusjon Her vil du lære om det evolusjonære perspektivet på mat. 
2. Evolusjon 2

Det evolusjonære perspektivet på mat og fysisk aktivitet. Vi presenterer også noen pionerer og idrettsutøvere som har tatt inn over seg disse prinsippene. 

3. Makronæringsstoffene og energiomsetning

Dette temaet gir studenten kunnskap om de fire energigivende næringsstoffene; fett, protein, karbohydrater og alkohol. Her går vi også gjennom kroppens energiomsetning og sukkeralkoholene, som er forholdsvis mye brukt i dagens matproduksjon. Det blir også en gjennomgang av både kunstige og naturlige søtningsprodukter med lite eller intet energiinnhold.

4. Optimalt kosthold

Temaet begynner med en generell og grundig gjennomgang av en rekke endokrine hormoner. Deretter går vi i dybden på hvordan makronæringsstoffene, hovedsakelig karbohydrat og fett, påvirker blodsukkeret og kroppens hormonsystem. Det blir også en til dels grundig gjennomgang av hvordan et animalskdominert steinalderkosthold gjennomføres og virker. Til slutt gjennomgås periodevis fasting.

5. Optimal trening

I tema fire lærer studenten om trening og treningsprinsipper. Dette gjelder både innen utholdenhets- og styrketrening, kraft- og sprintidretter, lagidretter med mer. Vi går blant annet i dybden på en del treningsøvelser og –program, men vi går også igjennom når og hvor mye en bør trene. Videre  viser vi hvordan ulike typer trening påvirker noen av kroppens  dominerende hormoner og signalstoffer.

6. Før, under og etter trening

Dette temaet gir studenten inngående kunnskap om hvordan man bør spise i måltidet før trening og konkurranse, hva og hvordan å drikke før og underveis i den fysiske aktiviteten og når og hva å drikke og spise etter økten er slutt. Vi går også i dybden på en del myter rundt væskeinntak og karbohydratdrikker.

7. Søvn og restitusjon

I dette temaet lærer studenten det meste om søvnens betydning for idrett og trening. Kvalitetssøvn er helt avgjørende for optimale treningsresultater og kroppssammensetning. Vi ser på hva vi evolusjonært er tilpasset både med hensyn til lengde på søvnen og tidspunkt å sove. Vi viser hva som skjer i kroppen gjennom søvnen, og hvilken typer søvn vi har. Studenten får også lære hvordan å forberede dagen og kvelden til best mulig søvn, og hvilke forstyrrelsesmomenter som finnes. Flere av de viktigste forstyrrelsene tenker man gjerne ikke over en gang. Dette temaet lærer også studentene hvordan å påskunde restitusjonen gjennom aktiv restitusjon.

8. Ergogene kosttilskudd

Dette temaet tar for seg bruk av kosttilskudd innen idretten og trening generelt. Hvordan kan idrettsutøvere og andre gardere seg mot urene og dårlige produkter? Studentene lærer om de kosttilskuddene framtredende forskningsmiljøer mener har prestasjonsfremmende effekt. Dette gjelder for eksempel koffein, kreatin, bikarbonat, alanin og proteindrikker. Andre kosttilskudd det knyttes usikkerhet rundt effekten av, men som sannsynligvis har en gunstig virkning, blir også gjennomgått. Temaet avsluttes med en innføring i hvordan å bruke en coachende teknikk innen kosthold og trening.

9. Nyttige verktøy og tradisjonsmat

Dette temaet er todelt. Studenten lærer hvordan og hvorfor å bruke ulike verktøy innen måling av kroppssammensetning, hjerteaktivitet, hurtighet, spenst, styrke, utholdenhet og væskebalanse.

Vi gjennomgår grundig hvordan å lage og hvorfor det kan være lurt å spise tradisjonsmat laget på gamle konserveringsteknikker. Det gjelder blant annet saltet, røkt, tørket, fermentert og spiret mat. Studenten lærer videre om den store nytten kjøtt- og margkraft har, og hvordan å lage sine egne kjøttprodukter uten ugunstige tilsetningsstoffer.

Målgruppen er deg som ønsker å lære om trening og ernæring for å få maksimalt utbytte av treningen, best mulig fettprosent og yte bedre i konkurranse. Det er også et studium for deg som ønsker å lære om dette for å kunne veilede andre.

Studiet passer også godt for deg som allerede kan mye om trening og kosthold, men som ønsker en faglig oppdatering. Dette kan være:

  • Personlig trenere (PT)
  • Kostholdsveiledere
  • Ernæringsterapeuter
  • Trenere i masseidrett og toppidrett
  • Fysioterapeuter, naprapater, osteopater


Opptakskrav
Studiet er åpent for alle men det er en fordel med grunnleggende kunnskaper i anatomi og fysiologi

Det er viktig med gode engelskkunnskaper da tre av fire pensumbøker er på engelsk. 

Treningsveileder er et deltidsstudie og består av 9 temaer. Hvert tema gjennomføres på 4 uker. Du bør sette av 5-10 timer i uken til studiet.

Du har tilgang i ca. 12 måneder slik at det er mulig å legge inn noe ferie. Du kan også forlenge studiet så mange ganger du ønsker (kr 800 pr 6 måneder).

Til hvert tema skal du sende inn en skriftlig besvarelse. Innsendingsoppgavene blir rettet av lærer med godkjent/ikke godkjent og eventuelle kommentarer. I tillegg er det til hvert tema en quiz som rettes automatisk. Alle oppgaver og quizzer må være godkjent for å bestå studiet og få vitnemål.

Du har også tilgang til et eget diskusjonsforum hvor du kan stille spørsmål og få svar fra lærer eller andre studenter.

Studiet er helt nytt, og du vil derfor ikke ha mulighet til å jobbe raskere enn normal progresjon. Du vil få tilgang til et nytt tema hver 4 uke. 
Studieavgift: kr 12 800,- 
Delbetal fra kr 1 409 (10 avdrag)


© 2020 Tunsberg Medisinske Skole