Tunsberg
Glemt passord?

Optimal trening og ernæring del 1

Oppstart: Start når du vil
Varighet: 4-6 måneder
Sted: Nett
Lærebøker: Litteraturliste
Studieavgift: Kr 3450 
Vilkår for oppstart og avmelding


Kenn Hallstensen har hatt ansvar for ernæring i Strømsgodset og i Odd Grenland.

Ønsker du å lære hvordan du kan få maksimalt utbytte av treningen?

Optimal trening handler om å stimulere musklene og kroppen på en slik måte at du får maksimalt utbytte av treningen. En viktig del av dette er å øke utskillelsen av de oppbyggende hormonene og begrense utskillelsen av stresshormonene. Hvilken næring du tar til deg, og i tillegg når du spiser i forhold til treningstidspunkt, er med på å påvirke disse hormonene. 

I løpet av dette studiet vil du lære hvordan du ved hjelp av riktig ernæring, individuelt tilpasset trening, restitusjon, stressregulering og bruk av enkelte kosttilskudd, vil oppnå optimale resultater på prestasjon og kroppssammensetning.

Etter fullført studium:
  • kan du forskjellen på fett, karbohydrater og protein, og hvor de finnes
  • kan du lese og forstå innholdsfortegnelsen på ulike matvarer, samt regne ut hvordan fordelingen av makronæringsstoffer er i ulike matvarer 
  • vet du hva som skal til for å lykkes med en omlegging til et animalskdominert kosthold
  • kan du planlegge og gjennomføre kostholdsomleggingen til et animalskdominert kosthold, samt komponere gode måltider
  • forstår du hvordan du skal oppnå optimal blodsukkerbalanse, og hvordan trening påvirker kroppssammensetningen
  • kan du velge og sette sammen effektive treningsprogram basert på et evolusjonært perspektiv
  • har du kunnskap om hvilke tider det er best å spise på, hvordan matinntaket bør fordeles gjennom dagen og hvilke matvarer som bidrar til overskudd og god sult- og metthetskontroll
  • har du kunnskap om hvordan mat og drikke påvirker kroppen i forbindelse med trening, hva og når man bør spise og drikke før, under og etter trening og konkurranse
 
Optimal trening og ernæring del 2 
Gjennomført del 1 gir deg mulighet til å starte på del 2. Etter bestått del 2 vil du få vitnemål med tittelen "Veileder i optimal trening og ernæring".

Les mer om optimal trening og ernæring del 2



tunmed.no
Optimal trening og ernæring del 1
Rated 5/5 based on 9 customer reviews

Noen anbefalinger

«Lærerikt og en topp lærer som er rask med å svare om man lurer på noe. Tilbakemeldingene på oppgavene er veldig bra og oversiktlige. Så kan anbefale dette studie på det sterkeste. Ser frem til og starte på optimal trening og ernæring 2. »

Michael Ravneng
«Ett lærerikt studie og ser frem til og starte på Optimal trening og ernæring del 2. »

michael ravneng
«Oversiktig og oppdatert studiemateriell. Gode tilbakemeldinger og rettledninger på innleveringer. Studiet er delt inn i bolker, og det oppleves motiverende. Anbefaler dette studiet på det varmeste! »

Sissel Nevervei
Optimal trening og ernæring del 1
«Denne skolen er utrolig innholdsrik og lærerik. Er utrolig fornøyd! Har fått ett mye bedre perspektiv på treningen og kostholdet. Anbefales på det sterkeste. Kjempefornøyd med læreren jeg har. »

Renate Pettersen
Student
...
«Fra tidligere har jeg høyskoleutdanning i ernæring og idrettsernæring, men ønsket meg en bredere tilnærming til faget, og ble anbefalt dette studiet. Jeg kan på alle måter anbefale Optimal trening og ernæring del 1 og del 2 til alle som ønsker en grundig innføring i smart trening og idrettsernæring. Dette studiet har blitt et nyttig verktøy i mitt arbeide som kostholds og treningsveileder. Det har også inspirert meg til å bli mer allsidig i egentrening, teste nye treningsmetoder og har lært meg å sette sammen treningsprogram som har gitt meg resultater jeg ikke har oppnådd tidligere. At lærer Kenn Hallstensen er en av de fremste på sitt fagfelt kan jeg absolutt forstå. »

Sissel Kjørren
Kostholdsveileder
«Jeg valgte dette studiet fordi jeg ønsker å ha en professjonell fremtreden som veileder og distributør av keto støttende helsekost. Jeg har en facebookside/blog, hvor jeg inspirerer andre til trening og et ketogent kosthold. Jeg oppdaget lavkarbo for ca 10 år siden, men den gang hadde jeg ikke nok kunnskap om det og sluttet etter kort tid. Har prøvd mye siden dengang og har nå med hjelp fra dette studiet kunnet hjelpe både meg selv og andfre. »

Hege Wangen
Selvstendig distributør av helsekost
«Etter å ha gjennomgått studiet Forkurs anatomi og fysiologi var det naturlig for meg å ta studiet Optimal trening og ernæring del 1. Studiet har vært meget interessant og har gitt meg mye ny kunnskap vedrørende sammenhengen mellom trening og kosthold. Spesielt har det vært av stor interese å studere hvordan karbohydratenes positive og negative virkninger har for helsa. Og i neste fase gjennomføre noe av teorien på seg selv, for eksempel trene før første måltid, redusere karbohydratinntak til fordel for sunt fett, redusere antall daglige måltider og studere/praktisere noe av Mark Sissons forslag til et variert ukentlig treningsprogram. Det viktigste for meg har vært å konstatere lavere blodtrykk, lavere kolestrol og vektnedgang; med andre ord en sunnere kropp. Mye mer kunne vært nevnt, men dette studiet har vært så interessant at jeg har allerede meldt meg på Optimal trening og ernæring del 2 for å tilegne meg mer kunnskap, spesielt innenfor ernæring. Jeg ser frem til å gjennomføre kurset og praktisere noe av teorien på min egen helse. Kurset anbefales på det sterkeste. »

Jarle M. Elvegård
«Jeg tar studiet Optimal trening og ernæring del 1, og er meget fornøyd med opplegget til kurset og Tunsberg Medisinske Skole. Da dette er et nettstudium ligger mye av ansvaret hos oss studentene, men selve kurset er så bra lagt opp med pensum, quizer og innleveringer og kontakt med lærere at det er som å gå på høyskole/universitet. Jeg vil også trekke frem kvaliteten i det pensum som er lagt ut i de forskjellige delemnene, som meget bra og aktuelt i tiden. Kan på det aller varmeste anbefale dette studiet til alle som er interessert i trening og ernæring. For meg som treningsinstruktør gir dette en dybde i ernæringskunnskapen, slik at jeg kan forstå og gi råd til kundene mine på ett høyere nivå.»
Ingvill Kalvik
Lektor med tilleggsutdanning og pilatesinstruktør
«Dette studiet anbefales virkelig. For min del så hadde jeg sporadiske bruddstykker av kompetanse innen dette faget fra før, og dette studiet har fått satt alt på plass i rett hylle. Og samtidig fyllet skikkelig på med ekstra kompetanse. Veldig bra! Herlig stigningskurve iløpet av de 4 temaene.»
Silje E Vassøy
Coach
 Skriv en ny anbefaling!

Etter endt studie skal du ha tilegnet deg gode kunnskaper og ferdigheter om hvordan du oppnår optimalt treningsutbytte gjennom tilpasset trening, ernæring og utvalgte tilskudd.

Vi legger stor vekt på praktiske og konkrete råd som vil gi deg bedre treningsresultater.

Studiets oppbygging og innhold:
 

1. Grunnleggende ernæring
  • Lære om de tre makronæringsstoffene protein, karbohydrater og fett med fokus på betydningen ved trening og konkurranse.
  • Optimal blodsukker- og hormonkontroll.
  • Hvordan spise og trene for lavere fettprosent.
  • Hvordan unngå insulinresistens og nedsatte resultater.
2. Planlegging og problemer
  • Hvordan gjennomføre livsstil- og kostholdsforandringer.
  • Hvilke utfordringer kan oppstå etter omleggingen.
  • Hvordan takle eventuelle utfordringer/tilpasningsvansker.
  • Oppskrifter og treningsprogrammer.
3. Optimal trening
  • Treningsapparater som vil gi resultater.
  • Tips om ulike øvelser.
  • Treningens effekt på vekten.
  • Hvorfor overvektige kan oppleve trening som negativt.
  • Lære om fordeler med kaostrening og hvordan dette gjennomføres.
  • Lære hvorfor rolig og moderat fysisk aktivitet skal utgjøre hoveddelen av treningen.
  • Treningsprogram bygd på et evolusjonært perspektiv.
4. Optimal konkurranse
 
  • Hvordan forberede kroppen på konkurranse.
  • Hva du bør spise før, under og etter konkurransen.
  • Du vil lære om hvordan du bruke karbohydrater positivt i en konkurransesituasjon.
  • Forskjeller i ernæring mellom ulike typer idrett.

Målgruppen er deg som ønsker å lære om trening og ernæring for å få maksimalt utbytte av treningen, best mulig fettprosent og yte bedre i konkurranse. Det er også et studium for deg som ønsker å lære om dette for å kunne veilede andre, men vi anbefaler da at du fortsetter på del 2.

Studiet passer også godt for deg som allerede kan mye om trening og kosthold, men som ønsker en faglig oppdatering. Dette kan være:

  • Personlig trenere (PT)
  • Kostholdsveiledere
  • Ernæringsterapeuter
  • Trenere i masseidrett og toppidrett
  • Fysioterapeuter, naprapater, osteopater


Opptakskrav
Studiet er åpent for alle.

Optimal trening og ernæring er et deltidsstudie og består av fire temaer. Hvert tema gjennomføres på 2-4 uker. Du bør sette av 5-10 timer i uken til studiet.

Du har tilgang i ca. 6 måneder slik at det er mulig å legge inn noe ferie. Du kan også forlenge studiet så mange ganger du ønsker (kr 800 pr 6 måneder).

Undervisningen foregår som et nettstudium. Studiet er delt opp i fire temaer.

Til hvert tema skal du sende inn en skriftlig besvarelse. Innsendingsoppgavene blir rettet av lærer med godkjent/ikke godkjent og eventuelle kommentarer.

I tillegg er det til hvert tema en quiz som rettes automatisk.

Alle oppgaver og quizzer må være godkjent for å bestå studiet og få vitnemål.

Du har også tilgang til et eget diskusjonsforum hvor du kan stille spørsmål og få svar fra lærer eller andre studenter.

Studieavgift: kr 3 450,- 
Delbetal fra kr 675 (6 avdrag)

Hva kan jeg jobbe med etter endt studium?
Dette studiet gir deg som jobber med trening og helse en grunnleggende forståelse for sammenhengen mellom trening og ernæring.

Hvis du jobber eller har planer om å jobbe som veileder/trener innen idrett og/eller ernæring, anbefaler vi også at du fortsetter på optimal trening og ernæring del 2.


© 2019 Tunsberg Medisinske Skole