Tunsberg
Glemt passord?


Optimal trening og ernæring del 2

Kenn Hallstensen er kostholdsansvarlig i Strømsgodset. I 2012 tok de sølv i Tippeligaen, og i 2013 vant de gull.

Dette studiet bygger videre på det du lærte på studiet optimal trening og ernæring del 1


Del 2 av studiet tar sammenhengen mellom kosthold og trening til et helt nytt nivå. Et lavkarbohydratkosthold sammen med rett type og mengde trening vil gi resultater som de fleste ville tro var umulig. Det handler om kvalitet og kvantitet.

Selv om idrettsutøvere flest har en brukbar kunnskap om kosthold, er det dessverre mange som drar på unødvendige kilo i form av fett og ekstra vann. Dessuten er ofte treningsmengden for høy og kvaliteten på treningen for lav.

Utover å komme med viktig utfyllende kunnskap som er lite kjent blant mange, vil dette studiet også gi deg kunnskap om hvordan du kan måle framgangen og resultatene av dine treningsvalg.

Målet vårt er å gi deg kunnskap som ikke har vært tilgjengelig i Norge tidligere, og å sette det i system slik at du selv kan oppnå eller hjelpe andre til toppform.

Etter fullført studium: 
  • kan du skille mellom påstander og fakta rundt væske- og saltinntak, og du kan optimalisere væske- og saltinntak under trening og konkurranse, samt i det daglige kostholdet
  • har du grunnleggende kunnskaper om hvordan karbohydrater håndteres i, og påvirker kroppen, samt at du kan bruke rett type og mengde karbohydrater i det generelle kostholdet, under trening og konkurranse
  • har du kunnskap om styrketrening og kan planlegge og lage styrketreningsprogram
  • har du kunnskap om kroppens energiomsetning og hvordan for mye karbohydrater kan skape hormonubalanser
  • har du kunnskap om utholdenhetstrening og kan tilpasse kostholdet og treningen for best mulige resultater
  • forstår du kroppens reaksjoner på trening og sammenhengen mellom søvn og restitusjon, samt at du kan tilpasse treningsprogrammer og søvnen for optimale treningsresultater
  • har du kunnskap om hvordan trening påvirker kroppens hormoner og hvordan du kan optimalisere disse
  • har du kunnskap om hvordan du kan unngå næringsmangler ved hjelp av riktig kosthold og kosttilskudd

Etter bestått studium vil du motta vitnemål med tittelen ”Veileder i optimal trening og ernæring”.



Etter endt studium skal du ha spesielt gode ferdigheter i og kunnskaper om hvordan å kombinere kosthold og trening, men også om treningstidspunkt, søvn, stressmestring og annen restitusjon for et optimalt resultat.

Vi legger stor vekt på praktiske og konkrete råd som vil gi deg bedre treningsresultater, som treningsprogram, øvelser og oppskrifter.

 

Dette studiet består av fem temaer, et kortere innledningstema og deretter fire større temaer. Hvert tema har en varighet på omtrent fire uker. Du bør sette av 5-10 timer i uken til studiet.

Du har tilgang i cirka 6 måneder, men det er mulig å bruke litt lengre tid for de som ønsker det.


Studiets oppbygging og innhold:
 

1. Optimal væske- og saltbalanse
  • Normalt å være dehydrert
  • Du kan drikke deg i hjel
  • Hva er rett vanninntak?
2. Karbohydrat og trening
  • Det endokrine systemet
  • Organisk kjemi
  • Karbohydrater, lipider, proteiner
  • Karbohydratlading
  • Karbohydratene forstyrrer
  • Insulin
  • Trening for styrke og volum
3. Kroppens energiomsetning
  • Kroppens energiomsetning
  • ATP og energiomsetning
  • Energi og metabolisme
  • Insulinresistens
  • Fiber – positivt eller negativt?
  • Hva er rett treningstidspunkt?
  • Trening for kondisjon
4. Søvn og restitusjon
  • Veksthormon
  • Kortisol – kraftig stresshormon
  • Testosteron
  • Søvn – nøkkelen til restitusjon
  • Stress og stressmestring
  • Tren smart
5. Nyttige verktøy og kosttilskudd
  • Koffein – et ergogent tilskudd
  • Bikarbonat
  • Kreatin
  • Ribose – nyttig sukkertilskudd?
  • Bruk av fettklype
  • Fettprosenttabell
  • Fysiske tester
  • Kroppsbygging og prestasjon

Deg som har gjennomført optimal trening og ernæring del 1.

Målgruppen er deg som trener mye selv eller har målsetning om å gjøre det, inkludert deg som driver konkurranseidrett. Studiet er tilpasset deg som ønsker å lære om hvordan å optimalisere vekt, fettprosent og kroppssammensetning gjennom best mulig kosthold og trening. Studiet passer også til de som ønsker utfyllende kunnskap til andre profesjoner. Dette kan være:

  • Personlige trenere (PT)
  • Kostholdsveiledere
  • Ernæringsterapeut
  • Trener i masseidrett og toppidrett
  • Fysioterapeuter, naprapater, osteopater


Opptakskrav
Bestått optimal trening og ernæring del 1.

Forkunnskaper
Studiet er basert på bruk av Internett, og det er derfor en forutsetning at du har normalt gode dataferdigheter.

Hele pensumlitteraturen, som består av artikler og boka Treningssuksess med lavkarbo (fra del 1), er på norsk. Tilleggslitteratur, som kan gi utfyllende informasjon om temaene, er imidlertid ofte på engelsk.

Undervisningen foregår som et nettstudium. Studiet er delt opp i fem temaer, et kortere innledningstema og deretter fire større temaer.

Til hvert tema skal du sende inn en skriftlig besvarelse. Innsendingsoppgavene blir rettet av lærer med godkjent/ikke godkjent og eventuelle kommentarer.

I tillegg er det til hvert tema en quiz som rettes automatisk.

Alle oppgaver må være godkjent for å bestå studiet og få vitnemål.

Du har også tilgang til et eget diskusjonsforum hvor du kan stille spørsmål og få svar fra lærer eller andre studenter.

Eksamen
Det er ingen eksamen på dette studiet.

Hva kan jeg jobbe med etter endt studium?
Dette studiet gir deg som jobber med trening og helse en grundig forståelse for sammenhengen mellom trening og ernæring.


© 2017 Tunsberg Medisinske Skole